Software Untuk Handphone

Posted by denz | Labels: | Posted On Thursday, November 12, 2009 at 11:17 PM

Hari ini saya nak berkongsi sikit software-software yang biasa saya guna yang anda boleh pasangkan di handset masing-masing. Macam-macam software handphone yang best dan boleh dimanfaatkan bersepah kat dunia ni. Cuma nak guna atau tak nak je.

Antaranya, Dictionary Oxford (eng-eng). Kadang-kadang tu tengah study, tiba-tiba muncul perkataan yang pelik-pelik. So terus saja buka software dan cari perkataan tu. Tak payah cari dictionary yang tebal-tebal.

Satu lagi yang biasa diguna tentu la software quran. Buka dan terus boleh baca mana-mana(jangan buka dalam tandas sudah). Ada yang ada terjemahan english dan ada yang ada terjemahan melayu. Yang Quran Terjemahan Melayu yang satu ni la paling best.
Antara featuresnye adalah kita boleh cari perkataan apa yang kita nak. Contohnya bani israel(banyak sangat cerita pasal ni dalam Al-quran, itu yang bagi contoh ni). Hanya tulis perkataan 'bani israel' dan cari. Ia akan senaraikan semua no ayat (beserta surah sekali) yang mengandungi perkatan dicari. Yang menambahkan lagi ke'best'an software ni, kita boleh cari perkataan arab sekali. Seringkali kita teringat sebahagian ayat Al-quran saja dan nak cari di mana ayat tadi berada, software ni banyak membantu. Kredit kepada pencipta software ni.

Last kali, Waktu Solat Malaysia 2009. Haha..sori sebab mungkin anda hanya boleh guna software ini dalam masa kurang 2 bulan saja dari tarikh post ni kerana jadual waktu solat ni hanya sah untuk tahun 2009 saja. Yang menariknya ia dicipta bg hampir setiap zon dalam malaysia ni. Contohnya sekiranya kita berada di Petaling, kita boleh setkan ke daerah ni. Software ni dibangunkan oleh Mohamad Asrul bin Mustafar dan Tengku Afrizal bin Tg Ali dari UiTM Perlis. Kita tunggu diorang buat untuk Waktu Solat 2010 pula.

Sebenarnya banyak lagi software nak di'review'. Tapi hanya review tiga ni saja. Yang lain tu anda cuba sendiri. Saya bagi link saja. Moga bermanfaat.

Al-Quran (Melayu)
Waktu Solat 2009
Oxford (eng-eng)
Kamus (eng-indo)
Bluetooth FTP
Al-Quran
Opera Mini 4.3
Kamus (eng-arab)
Al-Quran (English)


p/s: Sesiapa yang ada nak request software yang bes-best, boleh emel saya. Mungkin ada yang dalam simpanan saya. Related Posts with Thumbnails

Comments:

There are 0 comments for Software Untuk Handphone

Post a Comment